امروزه با توجه به شرایط مختلفی که جهت سیم کشی های برق ایجاد می شود ممکن است سیم برق در معرض آسیب های مختلفی قرار گیرد مخصوصا اینکه سیم های برقی که بیشتر در معرض دید هستند با آسیب های جدی همراه است.

دلیل آسیب های احتمالی که به سیم برق وارد می‌شود عوامل مکانیکی و محیطی است که ممکن است در هر مکان وجود داشته باشد حال با توجه به اینکه نیاز است سیم های برق را در برابر آسیب ها محافظت کنیم راه های زیادی وجود دارد که در ادامه شما را با این راه های ایمنی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

یکی از مواردی که می تواند نقش بسزایی در ایمن نگه داشتن سیم برق ها ایجاد کند کانال کشی های سیم می باشد به طوری که لوازم جانبی جهت محافظت کامل از سیم از طریق کانال کشی ها به خوبی رعایت می شود اما باید برای اینکه آسیبی به سیم های برق وارد نشود از مواردی که ممکن است آسیب رسان باشد دوری کرد.

از آنجا که ممکن است برخی از افراد جهت نصب سیم های برق مهارت و دانش کافی نداشته باشند مدیریت سیم های برق سخت می‌شود حال اگر قصد دارید که راه هایی جهت محافظت از این سیم برق را بیاموزید مقاله را تا پایان دنبال کنید.

در مرحله اول بهتر است از اتصالاتی که به صورت اختاپوس شکل است پرهیز کنید.

تجهیزات ایمنی مناسبی در بازار وجود دارد که به راحتی میتوانید کابلهای مختلف را به یک پریز یا به چندین سیم داخلی وصل کنید معمولاً به این دسته از اتصالات هشت پا و به اصطلاح اتصالات اختاپوس شکل گفته می شود.

این دسته از اتصالات، یکی از عوامل اصلی ایجاد آتش سوزی در منازل می باشد به طوری که این عمل بسیار خطرناک بوده و موجب می‌شود تا جریان های برق اضافی از سیم های الکتریکی به طور چشمگیری عبور کند و از حد مجاز خود فراتر روند و به اصطلاح گرمای زیادی را نیز ایجاد کند و زمانی که گرمای زیاد به سیم کشی ها برخورد کند باعث سوزاندن سیم های الکتریکی شده که در نهایت آتش سوزی الکتریکی رخ می دهد.

یکی از راههای ایمن نگه داشتن سیم برق استفاده از لوله های استاندارد مخصوص برق است.

همانطور که مستحضر هستید بسیاری از سیمهای برق عایق هایی از جنس لاستیک دارند که داخل آنها پوشانده شده است اما ممکن است با توجه به محل های مختلفی که امکان نصب سیم برق وجود دارد با آنها آسیبی وارد شود و معمولاً یکی از عوامل پایه گذار آتش سوزی های الکتریکی یا برق گرفتگی همین سیم های آسیب دیده هستند.

از این رو برای اینکه از هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری شود معمولاً از محفظه های لوله ای برای محافظت از سیم های برق استفاده می کنند که معمولاً برخی از این لوله های برق دارای مجرای فلزی سفت و سخت هستند که برای محافظت سیم های الکتریکی گزینه مناسبی است زیرا می توان به راحتی از آنها در فضاهای باز هم استفاده کرد زیرا فضاهای باز آسیب های بیشتری به سیم های برق ممکن است وارد کند از این رو بهترین گزینه استفاده از لوله های برق است از سوی دیگر ی از لوله های برق دارای مجرای پی‌وی‌سی مانند هستند که از آنها برای سیم کشی های برق داخل منازل استفاده میشود.

با استفاده از این محصولات پی وی سی می توان سیم ها را از نظر فیزیکی پنهان کنید آن‌ها را از هرگونه پیش خوردگی و دیگر آسیب های مکانیکی حفظ کنید.

روکش‌های فلزی بافته شده نیز یکی از تجهیزات ایمن نگه داشتن سیم برق است.

دلیل اصلی که از روکش های فلزی بافته شده برای سیم کشی های برق استفاده می کنند محافظت سیم در برابر هرگونه ساییدگی رطوبت و دیگر تغییرات مختلف دمایی است؛ از این رو این روکش ها از مشبک تولید شده‌اند که در مقایسه با لوله هایی که ذکر کردیم انعطاف پذیری بالایی دارند و به راحتی و بدون مشکل می توانید با استفاده از این روکش ها ایمنی لازم را برای سیم برق خود مهیا کنید.

برای ایمن نگه داشتن سیم برق از لوله خرطومی استفاده کنید به طوری که ممکن است به هر دلیلی سیم ها و کابل های برق مد نظر خود را در محیط های باز استفاده کنید که استفاده از لوله خرطومی گزینه مناسبی است به طوری که این دسته از لوله ها از جنس پلی اتیلن بوده و یکی از پلاستیک های رایج امروزی و معمولاً آنها را در رنگ ها و قدرت های مختلف تولید کرده اند که برای محافظت و ساماندهی سیم های برق استفاده ویژه ای از آنها می شود.

یکی دیگر از راه هایی که برای جلوگیری از آسیب رساندن به سیم برق انجام میشود دوری سیم ها از سطوح داغ است.

پیشنهاد می کنیم که به هیچ وجه سیم برق و کابل های مد نظر را در نزدیکی سطوحی که بسیار داغ هستند قرار ندهید زیرا گرما هایی که بیش از حد باشد عایق های مربوط به سیم را ذوب کرده و با ذوب شدن عایق های سیم ممکن است شرایط اجتناب ناپذیری را به وجود بیاورد.

بازرسی سیم کشی های برق می تواند یکی از راههای ایمن نگه داشتن سیم برق باشد.

از آنجا که بسیاری از افراد حرفه ای در زمینه سیم کشی های برق زبده هستند و تجربه کاری بالایی دارند می توانند با یک بازرسی مناسب خانه های جدید یا قدیمی شما را از ایمن بودن سیم برق مطلع کنند.

بهتر است از افرادی که در زمینه برق کاری تخصص دارند بپرسید که آیا نیاز است که سیم های برق شما تعویض شود یا نه برخی از این متخصصان با توجه به تجربه کاری که دارند می توانند مشکلاتی که ممکن است بعدها رخ دهد را شناسایی کنند و آنها را به شما بگویند به همین دلیل بهتر است از فردی حرفه ای و یا بازرسی که در این زمینه تجربه کاری دارد کمک بگیرید.

ایمنی هنگام کار با برق

یک محیط کار ایمن به تنهایی برای کنترل تمام خطرات الکتریکی کافی نیست. اما شما باید با خیال راحت کار کنید. شیوه های کار ایمن به کنترل خطرات، صدمات و مرگ و میر ناشی از خطرات محل کار کمک می کند. اگر فردی با مدارهای الکتریکی و وسایل یا تجهیزات الکتریکی کار می کند، اقدامات ایمنی لازم است.

همه کارگران باید دستورالعمل های انجام کار خود را بدانند. همه باید بدانند که چگونه از یک سیستم کنترل ویژه استفاده کنند که به حفظ سلامتی کمک می کند.

مهمترین قوانین ایمنی برق

هنگام انجام کارهای برقی از استفاده از هر دو دست خودداری کنید.

برای تشخیص برق از صفحه کلید به جای فازمتر استفاده نکنید.

بهتر است رعایت حریم خصوصی مجاز را  هنگام کار در شبکه های فشار قوی در نظر بگیرید.

از تجهیزات نجات جان میز کار استفاده کنید و با توجه به شرایط کارگاه، اتصالات زمینی مناسب را ایجاد کنید.

پوشش‌ها و محافظ کابل‌های برق، لوله‌ها، اتصالات، حفاظ‌ها و سایر قطعات فلزی دستگاه‌ها و تجهیزاتی که مستقیماً در معرض فشار الکتریکی قرار نمی‌گیرند، باید به‌طور مؤثر به زمین متصل شوند تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

بررسی امنیت سیم های برق جهت جلوگیری از هر گونه آسیب

برق و سیم کشی کمکی را بررسی کنید. سیم کشی برق باید به طور مرتب طبق دستورالعمل های زیر بررسی شود.

1- قبل از بررسی سیم را از منبع برق جدا کنید.

2- مطمئن شوید که دوشاخه اتصال زمین در پریز است.

3- سیم را با مواد شوینده رقیق شده تمیز کنید و از نظر بریدگی، خوردگی و عیوب عایق بررسی کنید.

4- بررسی کنید که دوشاخه و پریز آسیبی ندیده باشند.

5- سیم را به صورت حلقه ای بپیچید یا آویزان کنید تا آن را ذخیره و نگهداری کنید. از روش های دیگر استفاده نکنید. بهترین راه برای جلوگیری از پیچ خوردگی یا شکستن سیم ها حلقه زدن آنها با آویز است.

نتیجه:

عوامل زیادی می توانند بر ایمنی سیم کشی برق شما تأثیر بگذارند. اما این عوامل تنها در صورتی می توانند امنیت سیم های برق  شما را به خطر بیندازند که مراحل ذکر شده در بالا را دنبال نکرده باشد.

از این رو بهتر است اطمینان حاصل کنید که همیشه از محافظ سیم برق، به خصوص کابل در مناطق حساس تر استفاده کنید.

 برای محافظت از سیم کشی برق در برابر آسیب های مکانیکی و محیطی، از لوازم جانبی محافظ مانند شیلنگ ها، محافظ کابل ها، و شیلنگ های انعطاف پذیر استفاده کنید.

توجه داشته باشید که برخی از اقدامات ممکن است ایمنی سیم کشی برق شما را به خطر بیندازد.

پس بهتر است مراقب باشید زیرا اتصالات هشت ضلعی می تواند باعث گرم شدن بیش از حد کابل برق شود.

 برای جلوگیری از ذوب شدن عایق، سیم برق را حتما از سطوح داغ دور نگه دارید.

 در نهایت، توصیه می کنیم سیم کشی برق خود را توسط یک متخصص بررسی کنید تا مطمئن شوید که در بهترین شکل و مناسب برای استفاده است.

 به این ترتیب می توانید خود و خانواده خود را از آتش سوزی های ناخواسته ناشی از سیم کشی های بی احتیاطی در امان نگه دارید.

بازگشت به لیست

12 دیدگاه در “سیم برق را چگونه ایمن نگه داریم؟

  1. عباس لباف گفت:

    من برقکار هستم و در زمینه‌ی سیم برق کار می‌کنم. می‌خواستم بدونم که آیا روش خاصی برای افزایش ایمنی سیم برق وجود داره؟

    1. lolebargh گفت:

      بله، روش‌های مختلفی برای افزایش ایمنی سیم برق وجود داره. یکی از این روش‌ها، استفاده از سیم‌های برق با عایق مناسب است. سیم‌های برق با عایق مناسب، در برابر آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی مقاوم هستند و می‌توانند از سیم در برابر فرسودگی و آسیب محافظت کنند.

  2. مینا نادری گفت:

    من یه بار داشتم لوله برق خونه‌م رو نصب می‌کردم که یهو یه گربه اومد و زیر لوله‌ها قایم شد. خیلی ترسیدم که لوله رو بشکنه، ولی خوشبختانه تونستم گربه رو بیرون بیارم.

    1. lolebargh گفت:

      این اتفاق خیلی خنده‌داره. گربه‌ها خیلی کنجکاو هستند و همیشه دوست دارند که در همه‌ی کارها دخالت کنند. برای همین، همیشه باید حواستون رو جمع باشید که گربه‌ها موقع نصب لوله برق، اطرافتون نباشن.

  3. سیما لهراسبی گفت:

    من چند وقت پیش داشتم لوله برق خونه‌م رو نصب می‌کردم که یهو یه فکری به سرم زد. گفتم اگه لوله‌ها رو رنگ کنم، هم زیباتر میشه و هم راحت‌تر می‌تونم پیداشون کنم.

    1. lolebargh گفت:

      ایده‌ی خوبیه. رنگ کردن لوله‌های برق می‌تونه هم زیبایی و هم کارایی اون‌ها رو افزایش بده. برای رنگ کردن لوله‌های برق، می‌تونید از هر رنگی که دوست دارید استفاده کنید. فقط دقت کنید که رنگ مورد استفاده، ضد آب و عایق باشه.

  4. کامیار راستی گفت:

    من خیلی خوش شانس بودم که یه برقکار ماهر پیدا کردم که لوله برق خونه‌م رو نصب کرد. اون خیلی کارش رو خوب انجام داد و من خیلی ازش راضی هستم.

    1. lolebargh گفت:

      خوشحالم که از کار برقکارتون راضی هستید. پیدا کردن یک برقکار ماهر و قابل اعتماد، کار آسانی نیست.

  5. محمد ایزدی گفت:

    من یه شرکت برقکاری دارم. اگر نیاز به نصب لوله برق دارید، می‌تونم کمکتون کنم.

    1. lolebargh گفت:

      ممنون از پیشنهادتون. حتماً در صورت نیاز با شما تماس می‌گیرم.

  6. علیرضا سخت کوش گفت:

    من همیشه نگران این هستم که سیم برق خونه‌م آسیب ببینه. نمی‌دونم که چطور باید ازش مراقبت کنم.

    1. lolebargh گفت:

      برای مراقبت از سیم برق خونه‌تون، باید به نکات زیر توجه کنید:

      سیم برق رو از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
      سیم برق رو از لبه‌های تیز و گرم دور نگه دارید.
      سیم برق رو در معرض نور خورشید قرار ندید.
      اگر سیم برق آسیب دیده یا فرسوده شد، حتماً اون رو تعویض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *